Indkøbskurv

Effektivt træningsprogram for gravide: Tupler Technique™

 

Gravide har brugt Tupler Technique™ igennem mere end 20 år. Tupler Technique™ var oprindeligt udviklet til gravide kvinder for at forberede dem på den kraftanstrengelse det er at føde et barn, og for at mindske omfanget af rectus diastase (delte mavemuskler) som ofte bærer komplikationer for kvinder resten af deres liv.

 

Ved at udføre vores træningsprogram mens du er gravid vil du forberede din krop bedst muligt på fødslen ved at styrke dine mavemuskler og bækkenbund på den helt korrekte måde. Træningen er ufarlig for din baby.

 

Tupler Technique™ træningsprogrammet kan forebygge at dine mavemuskler deler sig meget under din graviditet og hvis du allerede havde rectus diastase da du blev gravid, kan træningsprogrammet mindske adskillelsen mens din mave vokser viser research foretaget af Columbia University.

 

Hvorfor er det vigtigt at begynde træningsprogrammet allerede i graviditeten?

Der er flere grunde til at det er vigtigt at begynde træningen allerede i graviditeten. Her er de fordele du får ved at følge træningsprogrammet gennem din graviditet:

 

  • Mindske eller forebygge forstørrelse af rectus diastase (delte mavemuskler)
  • Hurtigere, mere effektiv og mindre kompliceret pressefase
  • Mindske skade på mavemuskulatur og bækkenbund ved fødslen
  • Forebyggende mod akut kejsersnit
  • Hurtigere genoptræning af mavemuskulatur og bækkenbund efter fødslen

 

Det er vigtigt at mindske en rectus diastase så meget som muligt så du har de bedste betingelser for at gennemføre pressefasen uden komplikationer. Jo større din adskillelse er, jo mere vil din tunge livmoder veje fremad og ind i bugvæggen. Dette betyder at livmoderåbningen ikke længere peger lige ned i fødselskanalen, men bagud mod dit haleben og baby bliver derfor sendt på en ”omvej” hvilket kan komplicere og forlænge pressefasen.

 

 

Hvornår kan jeg begynde træningen?

Du kan begynde vores træningsprogram på alle stadier af din graviditet. Vi anbefaler at du først tager Diastasis Rehab Splint™ (et slags støttebælte) i brug i andet trimester, men du kan begynde at lave øvelserne med det samme med anden støtte.

 

Jo længere du får trænet op til fødslen, jo mere styrket og klar vil du selvfølgelig også være når den store dag kommer. Det er nemmere at lære øvelserne før maven bliver for stor og det er selvfølgelig hensigtsmæssigt ift. at holde adskillelsen af mavemusklerne så lille som muligt at man starter tidligt. Men alt det sagt, så er alt træning bedre end ingen træning, og selv om du først starter træningen f.eks. to uger før fødslen, vil du stadig være bedre stillet end hvis du ingen træning havde lavet. Du vil dertil have meget nemmere ved at genoptræne musklerne igen efter fødslen.

 

Tag første skridt i dag og start med personlig træning: Læs mere om vores forskellige muligheder for personlig træning.

 

Bor du et sted i landet der ikke giver dig mulighed for personlig træning, så har vi også samlet en træningspakke til dig, som du kan følge hjemmefra. Læs mere og køb pakken her.

 

Der er ingen risiko involveret for din baby

Det er på ingen måde farligt eller forbundet med nogen form for risiko for din baby at bære Diastasis Rehab Splint™ og følge vores træningsprogram. Diastasis Rehab Splint™ skal ikke sidde stramt og vil derfor på ingen måde mindske blodtilførslen til dit barn, øvelserne vil derimod øge blodtilførslen til livmoderen og barnet og skabe en forbedret cirkulation i din krop. Mange gravide beretter at Diastasis Rehab Splint™ er enormt rar at have på, da den støtter om både ryg, bækken og mave, og flere vælger også at have den på under selve fødslen for at understøtte livmoderen i den rette position. Det er muligt at bære samme størrelse Diastasis Rehab Splint™ hele vejen igennem graviditeten ved brug af Diastasis Rehab Splint™ Extenders, som er forlængere til de tre arme.

 

Kejsersnit

Får du et kejsersnit, om end det er akut eller planlagt, vil det være en kæmpe fordel for dig at have fulgt vores træningsprogram gennem din graviditet. Din helingsproces vil være meget nemmere og du vil have mindre risiko for komplikationer med dit ar og dannelse af arvæv.

 

Yderligere informationer om træning for gravide

Er du i tvivl om, hvorvidt Tupler Technique er det rette træningsprogram for dig som gravid? Send os en mail på info@mavenogmig.dk med dine spørgsmål, så vender vi tilbage til dig – enten på mail eller på telefon, hvis du har flere spørgsmål.

 

Du kan også møde os ved vores gratis infomøder. Her fortæller vi om træningsprogrammet Tupler Technique™. Se hvornår næste infomøde finder sted i nærheden af dig.

    • company-logo
    • company-logo
    • company-log
    • company-log
    • company-log
  • Gratis

    Rectus diastase / delte mavemuskler:

    Få vores 3 bedste råd til hverdagen

    Ja tak - send dem med det samme!
    Nej tak - ingen gratis råd til mig