Er din mave også et minefeldt?

Føler du også, at din mave er et minefelt af områder der helst ikke skal rammes, røres, ses eller tænkes på?

Vil du helst pakke maven væk under store bluser, stram-op-trusser eller lignende?

Væmmes du når du, eller andre, rører ved din mave?

Så er du desværre slet ikke alene!

I vores arbejde med genoptræning af coremuskulaturen, står vi ofte i en situation, hvor der er et totalt disconnect ned til maven.

Der mangler simpelthen forbindelse, fra hjernen og ned til coreområdet, i en sådan grad at der kan være opstået følelsesløshed, hypersensitivitet, ringe funktion, dårlig fordøjelse, overfladisk åndedræt  eller andre fysiske påvirkninger.

Den manglende forbindelse kan komme sig af mange forskellige årsager, og det er noget af det første vi kigger på i et genoptræningsforløb. Vi kan nemlig ikke genoptræne et område, på kroppen, uden først at skabe forbindelse og kontakt.

Når vi så genopretter forbindelsen, til coreområdet, følger der ofte svære følelser med.

“Men er det ikke ‘bare’ genoptræning i laver? Hvad har det med mine følelser at gøre?” Spørger du…

Jo det ér genoptræning vi laver, men krop og psyke hænger unægteligt sammen, og især mave-tarmsystemet og psyken er meget tæt forbundet. 

Svære følelser og ubearbejdede traumer, kan gemme sig i maven, og være en af årsagerne til den dårlige forbindelse.

På samme måde kan forbindelsen, ned til maven, også forsvinde hvis vi føler os kede af det, skamfulde eller vrede over mavens udseende, og derfor konstant gemmer den væk, undgå at røre ved den og prøver at glemme den.

Hjernens landkort over maven bliver simpelthen sløret og utydeligt, og vi mister evnen til at sende effektive signaler derned.

Den emotionelle disconnect, som vi kalder det når forbindelsen fra hjernen er sløret af følelsesmæssige årsager, kan være svær at forstå, men vigtig at tage hensyn til i et genoptræningsforløb.

VI VED at de positive resultater ikke kommer når vores klienter hele tiden afstraffer og udskælder maven.

Vi ved det er vigtigt at vi øver accept af situationen vi er i, kærlighed overfor kroppen, der hvor den er lige nu (også selvom vi arbejder på at forbedre) og taknemmelighed overfor alt det vores krop har udrettet!

En genoptræningsprocess bliver lettere og mere kærlig, med bedre og langvarige resultater, hvis vi ikke væmmes hver gang vi ser maven, kalder den alverdens grimme ord og lignende.

Så det er endnu en facet, som rigtig mange af vores klienter  skal arbejde en masse med.

Et af de redskaber vi ofte bruger er kærlig berøring og blid massage af maven.

Vi afsætter 5-10 minutter dagligt til bevidst at arbejde med de følelser der er i og om maven, via kærlig berøring.

Prøv det!

Læg dig i din seng eller sofa, så du ligger behageligt og afslappet. Læg hænderne på maven og øv dig i at trække vejret helt ned til hænderne.

Vær bevidst om hvordan du reagerer. Hvis du spænder op i kroppen, så øv dig i at slappe af. Hvis du straks væmmes, bliver ked af det eller lignende, så øv dig i at tænke taknemmelige tanker. Tænk over alt det din mave har udrettet for dig op til nu: børn, fordøjelse, immunforsvar osv.

Stryg så maven, med begge håndflader, i blide cirkulære bevægelser med urets retning.

Stryg også maven ude fra hver side, og ind i mod midten, så hænderne mødes på midten af maven.

Sørg for at du kommer rundt om hele maven, fra brystkassen og helt ned til kønsbenet, og ude på siderne.

Du kan vælge at bruge hænderne uden på tøjet til at starte med, hvis det er for grænseoverskridende at røre direkte på huden. Vigtigst af alt, så skal det være noget selvkærligt du gør for dig selv, så husk at trække vejret og slappe godt af i kroppen.

Gratis

Rectus diastase / delte mavemuskler:

Få vores 3 bedste råd til hverdagen

Begge stadier af mavens anatomi Ja tak - send dem med det samme!
Nej tak - ingen gratis råd til mig
 
There are no products