Hvad er delte mavemuskler?

Hvad er en rectus diastase?

Delte muskler (også kaldet rectus diastase) er en tilstand, som viser sig ved en adskillelse af højre og venstre side af dine lige mavemuskler.

En adskillelse på over 2 fingerbredder betegnes som delte mavemuskler. Jo større adskillelsen bliver, jo mere alvorlig er tilstanden.

Delte mavemuskler kan heldigvis både forebygges og helbredes med de rette træningsøvelser.

Rectus diastase – den latinske betegnelse

På latin betegnes delte mavemuskler som rectus diastase. Rectus refererer til rectus abdominis for det yderste lag mavemuskler. Det kalder vi på dansk for den lige mavemuskel. Diastase betyder adskillelse eller opdeling.

Her på siden beskriver vi rectus diastase som delte mavemuskler.

Indholdsfortegnelse

Delte mavemuskler: Årsag

Alle fødes med delte mavemuskler, som normalt samler sig omkring 3-års alderen.

Delte mavemuskler kan opstå igen senere i livet, både for mænd og kvinder, uanset alder, vægt og fitnessniveau.

Både mænd og kvinder kan få delte mavemuskler

Hos mænd opstår delte mavemuskler oftest på grund af forkert træning af mavemusklerne. Kvinder kan også blive ramt af diastase på grund af forkert træning eller i forbindelse med graviditet.

Delte mavemuskler kan også opstå som følge af stor overvægt omkring maven.

Det er dog ikke kun forkert træning, overvægt eller graviditet der kan give en deling af mavemusklerne. Det kan forkert kropsholdning også.

Delte mavemuskler: Symptomer

Symptomerne på delte mavemuskler er typisk nogle der ikke forsvinder, lige meget hvor hårdt du træner, eller hvor meget du taber dig.

Her ser du de mest klassiske kendetegn for delte mavemuskler:

    • Udbulende mave som du ikke kan træne eller spise væk (gravidlignende/øl-mave)
    • Rygsmerter
    • Lændesmerter
    • Fordøjelses- og tarmbesvær – Herunder tendens til hård mave.
    • Inkontinens problemer – Problemer med at holde på vandet når du går, nyser, hoster eller hopper på trampolin.
    • Ustabilt bækken
    • Toblerone mave eller omvendt toblerone (En skyttegrav i mavens midterlinje, når maveskindet trækker sig ned forbi mavemusklerne og skaber en kløft i maven)
    • Brok

Delte mavemuskler: Tjek dig selv

Du kan undersøge din egen mave, for at finde ud af, om du har delte mavemuskler.

Målingen bliver ikke helt præcis, men du vil kunne mærke, om du har et mellemrum eller ej, og nogenlunde hvor bredt det er.

Læs hvordan du tjekker dig selv for delte mavemuskler her.

Forundersøgelse af delte mavemuskler

Hvis du er i tvivl, eller hvis du opdager, at du har delte mavemuskler, og vil have en mere præcis måling, kan du blive undersøgt af os, enten fysisk i klinik eller ved en online konsultation hjemme i trygge rammer.

Vi er specialister på området, og du vil få en præcis måling af din adskillelse mellem dine mavemuskler, og en vurdering af dit bindevævs tilstand.

Du kan booke tid til en forundersøgelse her.

Delte mavemuskler: Kropsholdning

Delte mavemuskler kan forværres ved kroniske dårlige stillinger og dårlig kropsholdning generelt.

Ofte er det sådan, at når du oplever gener i din krop, kompenserer du ubevidst ved at lave uhensigtsmæssige bevægelser. Bevægelserne vil kunne vedligeholde eller forværre dine delte mavemuskler.

Derfor har vi udviklet 3 ergonomiguides, så du kan lære hvordan du får en bedre og korrekt kropsholdning.

Delte mavemuskler: Øvelser der virker

For at helbrede og forebygge delte mavemuskler, er det vigtigt at du udfører træningsøvelser der vil genopbygge dine lige mavemuskler og dit bindevæv.

Vi har udviklet et unikt genoptræningsprogram for både mænd og kvinder i alle aldre. Du kan bruge vores genoptræningsprogram, lige meget hvor lang tid du har haft dine delte mavemuskler.

Vi kigger på hele dit bevægemønster, så du bliver kvit med dine delte mavemuskler, den dårlige kropsholdning og øvrige gener.

Delte mavemuskler: Øvelser du skal undgå

Nogle øvelser og sportsgrene belaster det yderste lag mavemuskler og bindevævet forkert, og kan derfor enten forværre en deling af mavemusklerne eller skabe en.

Mange prøver at gøre noget ved deres udbulende maver, ved at lave mavebøjninger og stå i planke. Det er desværre nogle træningsøvelser, der er med til at forværre dine delte mavemuskler!

Delte mavemuskler kan forværres med årene

I nogle tilfælde kan dine delte mavemuskler forværres med årene. Det er fordi din svækkede kropsstamme giver anledning til dårlig kropsholdning, som kan slide mellemrummet mellem dine mavemuskler større.

Uden at tænke over det, holder du sikkert din krop i en kronisk mavebøjning mange timer hver eneste dag, fordi du falder sammen i overkroppen.

Den gode nyhed er, at det aldrig er for sent at træne dine delte mavemuskler. Du skal bare bruge de rette genoptræningsprogrammer.

Delte mavemuskler: Løb

Det kræver en stærk krop at løbe, især omkring din mave og ryg. Inden opstart af løbetræning er det derfor vigtigt, at du tjekker om du har delte mavemuskler.

Har du delte mavemuskler, udsætter du din krop for uhensigtsmæssige belastninger ved løb.

Vores anbefaling er, at du genoptræner og samler dine delte mavemuskler, før du begynder at løbetræne.

Delte mavemuskler: Smerter

Når dine mavemuskler ikke længere fungerer som støttesystem for din ryg, er de ikke i stand til at holde dine organer på plads. Det er kun dit svækkede bindevæv der støtter, hvorfor smerter kan opstå.

Der findes mange forskellige smerter, gener og problematikker ved delte mavemuskler.

Her beskriver vi de mest almindelige:

  • Svag bækkenbundsfunktion
  • Ustabilt eller smertende bækken
  • Kollapset og dårlig kropsholdning
  • Følelse af ustabilitet i din ryg eller hofte
  • Træg tarmfunktion og/eller forstoppelse
  • Rygsmerter (nedre med lændesmerter, mellem og endda øvre ryg)
  • Svaghed i din kropsstramme, der påvirker din kropsholdning og din evne til at løfte eller træne

Delte mavemuskler: Brok

En af de mere alvorlige følger af delte mavemuskler er forskellige former af brok. Brok er en udposning af de indre organer gennem et svagt sted i bugvæggen.

Navlen udgør et svagt punkt i bindevævet. Derfor opstår navlebrok ofte som følgegene af delte mavemuskler. Navlebrok genkendes ved at navlen stikker ud.

Vores genoptræningsprogram kan forebygge alle former for brok og afhjælpe navlebrok.

Delte mavemuskler: Overvægt

Delte mavemuskler kan opstå som følge af stor overvægt omkring maven. Det viser sig ofte som en udbulende mave, både på mænd og kvinder.

Men også folk der ikke er overvægtige, kan have delte mavemuskler. Et af kendetegnene er, at du ikke kan træne din udbulende mave væk med almindelige træningsøvelser, lige meget hvor hårdt du prøver.

Tværtimod vil almindelige øvelser ofte forværre situationen! Derfor har vi lavet et genoptræningsprogram der er skabt til at helbrede delte mavemuskler, som de fleste gennemfører med succes.

Delte mavemuskler: Gravid

Det er meget almindeligt, at der i større eller mindre grad opstår delte mavemuskler under en graviditet. Delingen af mavemusklerne skyldes, at kroppen gør plads til babyen i maven.

Den naturlige heling der sker i kroppen efter en fødsel, varer op til 8 uger. Efter 8 uger kræver det specifik genoptræning at lukke dine delte mavemuskler.

Vi anbefaler, at du udfører et træningsprogram specielt udviklet til gravide. Med de øvelser kan du forebygge at dine mavemuskler deler sig meget under din graviditet.

Du kan læse mere om vores forebyggende træningsprogram for gravide her.

Delte mavemuskler gravid

Delte mavemuskler: Mænd

Mange mænd går rundt med delte mavemuskler uden at vide det. Delte mavemuskler er et overset problem, som der er alt for lidt fokus på.

Hos mænd opstår delte mavemuskler oftest på grund af forkert træning af mavemusklerne. Forkert kropsholdning eller overvægt omkring maven kan også medføre delte mavemuskler.

De 4 mest klassiske kendetegn ved delte mavemuskler hos mænd:

  • Toblerone-mave eller trekantsmave, som går op i en spids trekant, når du rejser dig fra en liggende stilling. Sidder ofte lige i bugvæggens midterlinje ved og over navlen.
  • Skyttegraven, der ligner et hul i mavens midterlinje, når maveskindet trækker sig ned forbi mavemusklerne og skaber en kløft i maven. Afhængigt af hvor overudviklet de yderste mavemuskler er, kan det være synligt i alle positioner, eller kun synligt når du ligger på ryggen.
  • Den udspilende eller oppustede mave, der ikke er så mærkbar i midterlinjen. Hele mavemuren skubber konstant ud for at forsøge at stabilisere den svækkede. Det kan ligne en “ølmave” på en ellers trimmet mand.
  • Den udbulende mave eller topmaven, som skyldes at kernemusklerne er så inaktive, at maven kollapser og afslappes hele tiden.

Delte mavemuskler kan heldigvis heles og genoptrænes med korrekt træning, lige meget hvor længe du har haft tilstanden.

Læs om vores basis program (online forløb) her

Delte mavemuskler: Baby og børn

Alle babyer fødes med delte mavemuskler. Mavemusklerne samler sig normalt omkring 3-års alderen.

For nogen børn lukker delingen ikke af sig selv. Det kan skyldes, at bindevævet mellem mavemusklerne er blevet udsat for meget pres, og derfor er blevet strakt ekstra meget ud og er blevet svækket.

Hvis mavemusklerne ikke samler sig af sig selv, kan børn også genoptræne deres delte mavemuskler.

Vil du vide mere om delte mavemuskler, er du velkommen på et af vores gratis infomøder.

Du finder kommende datoer til vores infomøder her.

Delte mavemuskler: Operation

Når dine mavemuskler har delt sig, kan behandling enten foregå ved operation, som de fleste får at vide af deres læge, eller ved korrekt træning.

Du kan heldigvis både forebygge og helbrede dine delte mavemuskler, ved at bruge de rigtige genoptræningsteknikker. På den måde kan du undgå operation!

Læs mere om behandling af delte mavemuskler her. 

Delte mavemuskler: Splint til din genoptræning

Vi bruger en splint som en vigtig del af genoptræningen af dine delte mavemuskler.

Når genoptræningssplinten bruges korrekt, vil den aflaste dit beskadigede bindevæv, så det får ro til at hele. Splinten vil ikke svække dine mavemuskler, men vil hjælpe dine delte mavemuskler til hurtigere heling.

Du kan læse mere om vores genoptræningssplint her.

Delte mavemuskler: Anatomi og funktion

Mavemusklernes funktion er at støtte din ryg og indre organer, samt at skabe bevægelse i rygsøjlen.

Når delte mavemuskler opstår, bliver bindevævet helt tyndt og svækket, da det strækkes sidelæns som musklen deler sig. Det er ikke længere dine mavemuskler som støtter dine organer, men bindevævet.

Jo tyndere bindevævet bliver, jo større bliver adskillelsen af mavemusklerne, og jo mere alvorlig bliver tilstanden.

Du kan læse mere om anatomi og funktion her.

0AB1BFFE-04EE-45C1-B09E-C45DBFA3B68C

UNDGÅ AT FORVÆRRE DELTE MAVEMUSKLER

Gør som over 6000 andre, og få vores e-bog her

0AB1BFFE-04EE-45C1-B09E-C45DBFA3B68C

UNDGÅ AT FORVÆRRE DELTE MAVEMUSKLER

Gør som over 6000 andre, og få vores e-bog her