Indkøbskurv

Guide til din genoptræningssplint

 

Hvad er en genoptræningssplint og hvordan hjælper den?

 

Genoptræningssplinten er en vigtig del af genoptræning af rectus diastase, sammen med resten af vores genoptræningsprogram. Dens formål er:

 

  • At aflaste det beskadiget bindevæv (linea alba), så det får ro til at hele.
  • At positionere muskellagene i din bugvæg mere hensigtsmæssigt, så de bedre kan arbejde.
  • At give sensorisk feedback fra dit coreområde op til din hjerne, så du bedre kan bruge dine coremuskler i dagligdagen.
  • At bevidstgøre hele dit bevægemønster, så du lettere kan lave om på uhensigtsmæssige bevægevaner.

 

 

Sådan skal genoptræningssplinten bruges

 

    • Genoptræningssplinten skal bruges 24/7, fra du starter med at genoptræne og i al den tid det tager at hele din diastase
    • Den skal bæres udenpå en tynd og tætsiddende bluse eller undertrøje af naturligt materiale, så den ikke irriterer huden. Se vores silkebluser til formålet her (link)
    • Husk at splinten ikke kan stå alene, men skal bruges som del af resten af vores genoptræningsprogram
    • Splinten skal IKKE være en sovepude som du hænger i, men en reminder til et aktivt core hele dagen
    • Splinten er kun midlertidig, indtil du er færdig med at genoptræne

 

Sådan bruger du genoptræningsplinten som gravid

 

    • Genoptræningssplinten kan bruges fra graviditetsuge 12
    • Splinten skal bruges i så mange af dine vågne timer som du kan tolerere den
    • Ikke alle gravide kan have splinten på hele dagen, men alt gør en forskel, så den skal bæres så meget som muligt
    • Programmet for gravide kan godt følges, også selvom splinten kun bæres få timer dagligt
    • Døjer du med graviditetsrelaterede gener så som smerter i lænden, bækkensmerter, brok, smerter i maven, iskiassmerter osv. kan du stadig bruge splinten og få meget glæde af den støtte den vil give i hele dit coreområde, i mens du genoptræner

 

Genoptræningssplinten svækker ikke dine ryg- eller mavemuskler

 

Når vores genoptræningssplint bruges efter hensigten, skal den hverken sidde stramt eller bruges som en passiv støtte. Derfor risikerer du ikke at blive svækket af den. Splinten skal altid bruges som en del af vores genoptræningsprogram, og vil ingen virkning have alene.

 

Et korset, som mange fejlagtigt kommer til at sammenligne den med, sidder derimod meget stramt, og udgør en passiv støtte som på sigt vil svække hele dit core. Det gør den fordi den simpelthen overtager transversusmusklens funktion.

Transversusmusklen, kroppens naturlige korset, er beregnet til at kunne stabilisere dig i alle daglige gøremål, og når vi genoptræner er det transversusmusklen vi træner op til at kunne gøre lige netop dette.

 

 

Næsten alle kan bruge genoptræningssplinten

 

Stort set alle kan bruge vores genoptræningssplint. Dog er der nogle få undtagelser. Lider du af nedsynkning i underlivet af svær grad, eller svære hjerteproblemer er det ikke sikkert at du kan bruge genoptræningssplinten 24/7.

 

 

Lider du af fremfald i svær grad (nedsunken livmoder, blære eller endetarm), kan du godt bruge genoptræningssplinten så længe du ikke føler pres på bækkenbunden. Det er vigtigt, at den ikke sidder for stramt. Har du fremfald af grad 1 eller 2 kan du sagtens bruge vores online hjemmetræningsprogram inklusiv splint. Lider du af sværere grad af fremfald anbefaler vi dog personligt forløb, så vi sikrer at genoptræningen forløber hensigtsmæssigt.

 

 

Hvis du er i tvivl om hvorvidt du kan bruge vores genoptræningssplint, så tag kontakt os for vejledning.

 

Sådan finder du den korrekte størrelse til din genoptræningssplint

 

Vores genoptræningssplint kommer i tre forskellige højder (2, 3 eller 4 paneler) samt flere forskellige størrelser i omkredsen. Nu skal du finde ud af, hvilken der passer bedst for dig!

 

Højde: (2, 3 eller 4 paneler)?

 

Mål afstanden mellem knoglefremspringet på forsiden af din hofte til nederst på forsiden af brystkassen:

 

  • For kvinder: mål til ca 2,5 cm under din nedre bh-kant.
  • For mænd: ca tredje nederste ribben.

 

Husk at du ikke skal suge maven ind når du måler, men stå afslappet så målingen bliver korrekt.

 

 

Hvis du er gravid skal du tage dette mål på forsiden af maven. Hold målebåndet ved brystbenets spids og ned langs forsiden af maven, til samme højde som knoglefremspringet på forsiden af hofterne.

 

 

Husk at du ikke skal suge maven ind når du måler, men stå afslappet så målingen bliver korrekt.

 

 

Find din størrelse (XS, S/M, L eller XL)?

 

Når du har fundet den rette højde til din splint skal du også finde den rette størrelse. Mål din omkreds på det bredeste sted rundt om maven. Det er ofte ved navlen, men ikke altid.

 

Husk at du ikke skal suge maven ind når du måler, men stå afslappet så målingen bliver korrekt.

 

 

Størrelsestabel

Omkreds / Højde 15 cm eller under 16 – 26 cm 26 cm eller over
51 – 71 cm XS, 2 paneler    
71 – 97 cm S/M, 2 paneler S/M, 3 paneler S/M, 4 paneler
97 – 122 cm L, 2 paneler L, 3 paneler L, 4 paneler
114 – 152 cm   XL, 3 paneler XL, 4 paneler

 

NB. Som gravid skal du huske at vælge en størrelse du kan vokse i. Det er ikke sikkert at du kan bruge den samme størrelse splint i hele graviditeten, alt efter hvornår du starter den forebyggende træning. Du får 20% rabat hvis du får brug for at købe en større størrelse på et tidspunkt.

    • company-logo
    • company-logo
    • company-log
    • company-log
    • company-log
  • Gratis

    Rectus diastase / delte mavemuskler:

    Få vores 3 bedste råd til hverdagen

    Begge stadier af mavens anatomi Ja tak - send dem med det samme!
    Nej tak - ingen gratis råd til mig