Ofte stillede spørgsmål

Hvor lang tid tager det at lukke delte mavemuskler (rectus diastase)?

Det kommer an på størrelsen af dine delte mavemuskler (rectus diastase) og tilstanden af dit bindevæv. Men der er også andre faktorer der vil spille ind her.

Nogle af dem som kan nævnes, er dit overskud til at følge vores genoptræningsprogram, din genetiske helingsevne, samt at du får sovet, drukket og spist nok og sundt.

Det kan tage seks uger eller længere at lukke delte mavemuskler.  Vores erfaring er dog, at helingsprocessen er startet allerede efter tre uger, og at du her vil begynde se resultater.

Er det nogensinde for sent at lukke mine delte mavemuskler (rectus diastase)?

Nej. Det er ligegyldigt om du netop har født, fødte for 20 år siden, eller om du har gået rundt med delte mavemuskler hele dit liv.

Det er heldigvis aldrig for sent at lukke dine delte mavemuskler (rectus diastase) med vores genoptræningsprogram.

Kan programmet gøre en forskel, hvis jeg kun har en lille deling af mine mavemuskler?

Ja. Programmet behandler lige så effektivt en lille deling af mavemusklerne. Faktisk er genoptræningsprogrammet også fantastisk selvom du ikke har delte mavemuskler, men blot ønsker at have et stærkere core.

Du vil stadig opnå en fladere mave, slankere talje og et stærkt og funktionelt core, og samtidig forebygger du at du får delte mavemuskler i fremtiden.

Er navlebrok relateret til delte mavemuskler (rectus diastase)?

Ja. Navlebrok er en bieffekt man kan opleve, når man har delte mavemuskler. Brok er en udposning af de indre organer gennem et svagt sted i bugvæggen.

Navlen udgør et svagt punkt i linea alba, og derfor ses navlebrok ofte som følgegene af delte mavemuskler. Navlebrok genkendes ved, at navlen vender udad i stedet for indad.

Kan jeres genoptræningsprogram afhjælpe brok?

Vores genoptræningsprogram kan i mange tilfælde afhjælpe navlebrok, så navlen igen kommer til at vende indad. Genoptræningsprogrammet forebygger også andre former for brok.

Har du allerede brok, kan du forhindre, at tilstanden forværres ved hjælp af programmet.

Hvis du har brok som er ømt eller giver jag, så henvend dig til din læge, før du påbegynder vores genoptræningsprogram. Har du brug for yderligere information, så kontakt os gerne.

Kan jeres genoptræningsprogram afhjælpe lændesmerter?

Ja. En af de vigtigste funktioner af dit core er at støtte ryggen. Når du har delte mavemuskler, har ryggen meget mindre støtte, og det kan derfor give rygproblemer.

Når du får stærkere mavemuskler og dine delte mavemuskler heler, vil du samtidig genvinde støtten til din ryg. 

Hvorfor skal jeg bruge genoptræningssplinten?

Splinten er en vigtig del af genoptræning af dine delte mavemuskler, sammen med resten af vores genoptræningsprogram. Dens formål er at aflaste det beskadigede bindevæv, så det får ro til at hele.

Genoptræningssplinten vil sætte muskellagene i din bugvæg i en bedre position, så de bedre kan arbejde  og give sensorisk feedback fra dit coreområde op til din hjerne, så du bedre kan bruge dine coremuskler i dagligdagen.

Splinten vil ligeledes bevidstgøre hele dit bevægemønster, så du lettere kan lave om på uhensigtsmæssige bevægevaner.

Svækker genoptræningssplinten ikke mit core?

Nej. Når vores genoptræningssplint bruges efter hensigten, skal den hverken sidde stramt eller bruges som en passiv støtte.

Derfor risikerer du ikke at blive svækket af den. Splinten skal altid bruges som en del af vores genoptræningsprogram, og vil ingen virkning have alene.

Transversus musklen, kroppens naturlige korset, er beregnet til at kunne stabilisere dig i alle daglige gøremål, og når vi genoptræner er det transversusmusklen vi træner op til at kunne gøre lige netop dette.  

Kan jeg følge programmet, hvis jeg er gravid, og må jeg bruge jeres genoptræningssplint?

Ja. Hvor langt du end er i din graviditet og helt op til uge 35, kan du få glæde af vores forebyggende program for gravide.

Med et styrket core kan du presse meget mere effektivt under fødslen og derved undgå skader på dine mavemuskler og på din bækkenbund.

Med en god kontakt til dit core, vil du også kunne forebygge eller lindre gener så som smerter i lænden og bækkenet, og genoptræningen efterfølgende vil også blive lettere.

Har du allerede en diastase, kan du faktisk gøre den mindre, selvom du er gravid og maven vokser.

Splinten kan bruges fra graviditetsuge 12 og skal bruges i så mange af dine vågne timer som du har det godt med. Der er ingen risiko for din baby når du bærer splinten.

Kan jeg følge genoptræningsprogrammet, hvis jeg også har fremfald?

Ja. Du må gerne følge programmet, hvis du har fremfald (nedsunken livmoder eller blære). Genoptræningsprogrammet kan endda være med til at forebygge forværrelse af tilstanden.

Du må også godt bruge splinten, så længe du ikke føler nogen form for pres på bækkenbunden og sikrer, at den ikke sidder for stramt. Lider du af fremfald af grad 1 eller 2 kan du sagtens bruge vores online genoptræningsprogram.

Lider du af sværere grad af fremfald anbefaler vi dog personligt forløb, så vi sikrer at genoptræningen forløber hensigtsmæssigt.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål til din specifikke situation.

Kan jeg lave armbøjninger og planken, hvis jeg har en deling af mine mavemuskler?

Når man står på alle fire, presser tyngdekraften dine organer ned mod det allerede svage bindevæv.

Planken og armbøjninger vil derfor forværre dine delte mavemuskler. Det hjælper ikke at spænde op i transversus, da bindevævet stadig vil være udsat.

Indtil din deling af dine mavemuskler er helet og lukket, anbefaler vi derfor, at du laver en modificeret version af disse øvelser mod en væg i stående stilling.

Du kan genoptage øvelserne, når din deling er lukket helt.

Når jeg har fuldført programmet og lukket mine delte mavemuskler, kan jeg så lave mavebøjninger og lignende øvelser igen?

Nej. Mavebøjninger og andre lignende øvelser vil gøre din deling af dine mavemuskler større. Og hvis du ikke har en, vil du få det!

Når dine skuldre løftes fra gulvet i en mavebøjning, er det umuligt at spænde ordentligt op i transversus abdominis.

Der opstår derfor et indefrakommende pres på det yderste lag af mavemusklerne (rectus abdominis). Det er dette pres, der skaber delte mavemuskler (rectus diastase). 

I vores genoptræningsprogram lærer du at træne dine mavemuskler effektivt og korrekt uden at lave mavebøjninger.

Kan jeg fortsætte med mine daglige aktiviteter, mens jeg har genoptræningssplinten på?

Ja. Vi bruger vores mavemuskler til alt, vi laver i hverdagen. Netop derfor er det vigtigt at udvikle en opmærksomhed på, hvordan man bruger dem rigtigt.

Ved at følge et af vores genoptræningsprogrammer lærer du præcis hvordan du beskytter dit bindevæv ved at bruge mavemusklerne korrekt i din hverdag. Splinten hindrer dig derfor ikke i at gøre det du plejer.

Hvorfor bør jeg gennemføre jeres genoptræningsprogram før en operation af min mave? 

Som udgangspunkt er enhver form for operation af maven bedst at undgå hvis muligt. 

Der kan dog være undtagelser som f.eks ved kejsersnit, abdominalplastik (bugvægsplastik), navlebrokoperation eller andre maveoperationer. 

Jo stærkere dine mavemuskler er før en operation, jo hurtigere vil din helingsproces også være efterfølgende.

Du har større chancer for at bevare resultaterne af din operation, når du har lært at bruge kroppen rigtigt i dagligdagen.

Hvis du fortsætter med at udsætte operationsstedet for indefrakommende pres, vil du forlænge helingsprocessen.

I værste tilfælde risikerer du at genåbne dine delte mavemuskler. Dette kan du forhindre ved at gennemføre vores genoptræningsprogram før og efter operationen.

Hvis jeg har sart hud, kan jeg så bære genoptræningssplinten?

Ja, det kan du godt. Nogle oplever dog hudirritationer, som kløe og varme knopper når huden pakkes tæt ind af splinten.

Hudirritationerne kan mindskes væsentligt, eller helt undgås, ved at bruge en undertrøje af ren silke under splinten.

Silke er terapeutisk for huden og derfor det bedste materiale at have direkte på kroppen.

Du finder vores udvalg af silkebluser her.