Tjek om du har delte mavemuskler (rectus diastase)

Du kan nemt tjekke din egen mave, for at finde ud af, om du har delte mavemuskler (rectus diastase). Det er lettest at måle mellemrummet mellem dine mavemuskler – altså diastasen, ved hjælp af dine fingre.

Målingen bliver selvfølgelig ikke helt præcis, fordi vi alle har forskellig størrelse fingre, men du kan helt sikkert mærke, om du har et mellemrum eller ej og nogenlunde hvor bredt det er.

Ud over mellemrummet, skal du også undersøge, hvor stærkt bindevævet er. Det er bindevævets styrke, der afgør mellemrummets dybde.

Hvis du er i tvivl, eller hvis du opdager, at du har delte mavemuskler og vil have en mere præcis måling, kan du altid blive tjekket af os ved at booke en forundersøgelse.

Vi er specialister i behandling af delte mavemuskler, og har erfaring med at lave præcise målinger, der fastsætter delingens sværhedsgrad, og dermed også hvilken genoptræning du og din mave har brug for.

Book en forundersøgelse og lad os undersøge din mave og mavemuskler. Så bliver du hurtigt klar til at komme i gang med den korrekte genoptræning!

Sådan måler du en deling af dine mavemuskler

  • Læg dig på gulvet på ryggen med bøjede knæ og hovedet nede
  • Placer en hånd på maven med fingerspidserne pegende ned mod fødderne
  • Pres dine tre midterste fingre ned i navlen
  • Slap af i mavemusklerne og løft så hovedet en lille smule af gulvet, mens du trækker hagen ind til brystkassen
  • Hvis du har delte mavemuskler, kan du mærke, at den lige mavemuskel (rectus abdominis) spænder på hver side af dine fingre
  • Mærk hvor mange fingre, der er plads til mellem de to muskelbuge

Hvis du ikke mærker nogen muskelspænding når du løfter hovedet, skal du bruge begge hænder til at måle adskillelsen.

Delte mavemuskler kan være helt op til 10 fingre bred eller mere. Tjek også separationen lidt under brystbenet og lidt over kønsbenet.

Tjek din mave for rectus diastase (delte mavemuskler)
Tjek din mave for rectus diastase (delte mavemuskler)
Tjek din mave for rectus diastase (delte mavemuskler)

Sådan måler du bindevævet

Tilstanden af bindevævet bedømmes ud fra, hvor langt du kan presse fingrene ned mod rygsøjlen, når du tjekker din mave. Jo længere de kommer ned, jo svagere er bindevævet.

Er det smertefuldt, eller føler du en pulsering, når du tjekker, så er det tegn på, at bindevævet er meget svagt.

Følgende kan give forkerte mål

Hvis du spænder op i mavemusklerne, før du løfter hovedet, er det svært at mærke delingen af dine mavemuskler, og separationen virker mindre.

Jo højere du løfter hovedet, jo mere samler musklerne sig. Mellemrummet vil derfor mærkes mindre, hvis du løfter hovedet for højt.

Træn dine delte mavemuskler væk

Genkender du symptomerne på delte mavemuskler (rectus diastase) hos dig selv?

Forkert træning og de forkerte maveøvelser kan forværre tilstanden. Men med den rette genoptræning kan du rent faktisk lukke dine delte mavemuskler og dermed komme topmaven til livs.

Online genoptræning

Du kan træne hjemmefra i dit eget tempo. Vi har skræddersyet en række forskellige genoptræningsprogrammer til kvinder og mænd.

Læs mere om vores genoptræningsprogrammer her.

Personlig træning

Personlig træning er den mest effektive måde at hele dine delte mavemuskler og få en flad mave med en stærk core. Vi har fuldt fokus på dig og din situation, og kan på den måde give dig den bedste rådgivning og genoptræning gennem hele forløbet.

Workshop

Er du mere til træning i mindre grupper, anbefaler vi en af vores workshops, som du kan læse mere om her.

Deltag på vores infomøde og hør mere om delte mavemuskler

Kom og mød os til vores infomøder, hvor du kan få hjælp til at tjekke din mave og høre om behandlingsmulighederne ved delte mavemuskler.

Her får du også mulighed for at stille spørgsmål til de særlige genoptræningsprogrammer, der kan give dig en fladere mave og slankere talje igen.

Har du nogen spørgsmål, er du altid velkommen til at sende os en mail på info@mavenogmig.dk.