Indkøbskurv

Forebyggende træningsprogram for gravide

 

Ved at udføre vores forebyggende træningsprogram mens du er gravid, vil du forberede din krop bedst muligt på fødslen ved at styrke dine mavemuskler og bækkenbund på den helt korrekte måde. Træningen er ufarlig for din baby.

 

Programmet kan forebygge at dine mavemuskler deler sig meget under din graviditet og hvis du allerede havde rectus diastase da du blev gravid, kan træningsprogrammet mindske adskillelsen, mens din mave vokser .

 

Hvorfor er det vigtigt at begynde træningsprogrammet allerede i graviditeten?

Der er flere grunde til at det er vigtigt at begynde træningen allerede i graviditeten. Her er de fordele du får ved at følge træningsprogrammet gennem din graviditet:

 

  • Mindske eller forebygge forstørrelse af rectus diastase (delte mavemuskler)
  • Hurtigere, mere effektiv og mindre kompliceret pressefase
  • Mindske skade på mavemuskulatur og bækkenbund ved fødslen
  • Forebyggende mod akut kejsersnit
  • Hurtigere genoptræning af mavemuskulatur og bækkenbund efter fødslen

 

Det er vigtigt at mindske en rectus diastase så meget som muligt så du har de bedste betingelser for at gennemføre pressefasen uden komplikationer. Jo større din adskillelse er, jo mere vil din tunge livmoder veje fremad og ind i bugvæggen. Dette betyder at livmoderåbningen ikke længere peger lige ned i fødselskanalen, men bagud mod dit haleben og baby bliver derfor sendt på en ”omvej”, hvilket kan komplicere og forlænge pressefasen.

 

 

Hvornår kan jeg begynde træningen?

Du kan begynde vores forebyggende træningsprogram helt frem til uge 35 i din graviditet. Genoptræningssplinten skal bruges fra uge 12 og bruges så meget som mulig under dine vågne timer.

 

Jo længere du får trænet op til fødslen, jo mere styrket og klar vil du selvfølgelig også være når den store dag kommer. Det er nemmere at lære øvelserne før maven bliver for stor og det er selvfølgelig hensigtsmæssigt ift. at holde adskillelsen af mavemusklerne så lille som muligt at man starter tidligt. Men når alt det er sagt, så er al træning bedre end ingen træning, og selvom du først starter træningen f.eks. fem uger før fødslen, vil du stadig være bedre stillet, end hvis du ingen træning havde lavet. Du vil dertil have meget nemmere ved at genoptræne musklerne igen efter fødslen.

 

Tag første skridt i dag og start med personlig træning: Læs mere om vores forskellige muligheder for personlig træning.

 

Bor du et sted i landet der ikke giver dig mulighed for personlig træning, så har vi også samlet en træningspakke til dig, som du kan følge hjemmefra. Læs mere og køb pakken her.

 

Der er ingen risiko involveret for din baby

Det er på ingen måde farligt eller forbundet med nogen form for risiko for din baby at bære genoptræningssplinten og følge vores forebyggende træningsprogram. Splinten skal ikke sidde stramt og vil derfor på ingen måde mindske blodtilførslen til dit barn. Øvelserne vil derimod øge blodtilførslen til livmoderen og barnet og skabe en forbedret cirkulation i din krop. Mange gravide oplever at splinten er enormt rar at have på, da den støtter om både ryg, bækken og mave, og flere vælger også at have den på under selve fødslen for at understøtte livmoderen i den rette position.

 

Kejsersnit

Får du et kejsersnit, om end det er akut eller planlagt, vil det være en kæmpefordel for dig at have fulgt vores træningsprogram gennem din graviditet. Din helingsproces vil være meget nemmere og du vil have mindre risiko for komplikationer med dit ar og dannelse af arvæv.

 

Yderligere informationer om træning for gravide

Er du i tvivl om, hvorvidt vores forebyggende træningsprogram er det rette program for dig som gravid? Send os en mail på info@mavenogmig.dk med dine spørgsmål, så vender vi tilbage til dig – enten på mail eller på telefon, hvis du har flere spørgsmål.

 

Du kan også møde os ved vores gratis infomøder. Her fortæller vi om tilstanden, hvordan vores program kan hjælpe dig under din graviditet og tjekker din mave.

Se hvornår næste infomøde finder sted i nærheden af dig.

    • company-logo
    • company-logo
    • company-log
    • company-log
    • company-log
  • Gratis

    Rectus diastase / delte mavemuskler:

    Få vores 3 bedste råd til hverdagen

    Begge stadier af mavens anatomi Ja tak - send dem med det samme!
    Nej tak - ingen gratis råd til mig