Indkøbskurv

Uge 28…

Så er yderligere nogle uger fløjet af sted, og samtidig med at jeg er nået til uge 28 i graviditeten, er juleaften kun en uge væk – nogle gange føles det som om det er svært at følge med!

 

Selv om det reelt ikke er sket lige pludselig, at maven fylder så meget i mine omgivelser, er det alligevel netop sådan det føles. Hverdags ting, som f.eks. at binde skoene, samle legetøj op eller at vende mig om i sengen bliver udfordringer, og jeg ønsker tit at jeg havde et langt skohorn ved hånden eller at det var vejr til klip klappere 🙂

 

Der er slet ingen tvivl om at maven er vokset meget de sidste to uger – jeg er begyndt at bruge mine forlængere til splinten så den kan nå hele vejen rundt om maven. I den anledning har jeg fået lavet en lille instruktionsvideo til hvordan splinten påsættes når maven bliver stor.
 

 
Diastasen

Diastasen er belevt målt igen og den har åbnet sig en lille smule oppe under brystkassen. Det er ikke unormalt når maven, som nu, pludselig vokser meget hurtigt. Det kan sagtens nå at ændre sig igen

 

Målet ved træning for gravide er at holde diastasen så lille som muligt. Det gælder derfor nu i høj grad om at jeg sideløbende med at styrke og holde kontakten til kernemuskulaturen, skal fortsætte med at arbejde aktivt med min holdning hver eneste dag, og være opmærksom på den daglige ergonomi.

 

Gravid / rectus diastase / forebyggelse

 
 

Diastasens mål i fingres bredder:  

 

Over navlen: 4

 

Ved navlen: 3

 

under navlen: 2,5

 

Link: se mål og billeder fra uge 23, uge 19 og fra uge 13 og 16

 
 
 
 
Plukveer…

Som jeg skrev i sidste indlæg, var der nogle uger, hvor jeg havde meget hoste og nys. Samtidig var min søn heller ikke på toppen, og havde brug for at komme op i favnen lidt oftere. I denne periode har jeg for første gang oplevede en del plukveer, som jeg tydelig har kunnet koble sammen med det øgede pres og stress på bækkenbunden.

 

Splinten har været utrolig rar at bruge, især i denne periode, da den ikke kun har været med til at aflaste ryg og bækken, og sørge for at jeg kunne aktivere min kerne optimalt, men den har også gjort plukveerne mindre intense, så snart jeg brugte den – hvilket har været en en dejlig indsigt og opdagelse!

 

I næste blogindlæg vil jeg lægge ekstra fokus på den gode ergonomi til dig som er gravid. Der vil komme tip og gode råd til dig om hvordan du undgår at lægge forkert pres udad på dine mavemuskler, når en stor mave skaber udfordinger, og derved forebygger en rectus diastase.

    • company-logo
    • company-logo
    • company-log
    • company-log
    • company-log
  • Gratis

    Rectus diastase / delte mavemuskler:

    Få vores 3 bedste råd til hverdagen

    Begge stadier af mavens anatomi Ja tak - send dem med det samme!
    Nej tak - ingen gratis råd til mig