Indkøbskurv

Vi venter os…

Eller det vil sige at den ene halvdel af Maven og Mig, nemlig Katarina, er i lykkelige omstændigheder 🙂 Det er SÅ dejligt!!!

 
Så kommer det næst bedste… og det er at DU, med månedlige intervaller, vil kunne følge Katarina og hendes træningsforløb igennem graviditeten, og i tiden derefter.

 
Første indlæg i hendes træningsdagbog finder du lige nedenfor.

 
God fornøjelse 🙂


 

 

Jeg er normalt et menneske der elsker at være aktiv og har masser af energi. Da jeg i sommer løb ind i en periode, hvor jeg pludselig ikke ville andet end at sove, og ikke kunne genkende mig selv eller den måde mig krop føltes på, blev jeg først noget bekymret.

 
Da jeg til sidst tog mod til mig og tog en graviditetstest, blev det hele mere forståeligt 🙂

 
Starten..
Jeg følte mig ufatteligt træt og havde meget kvalme i starten. Dertil manglede jeg både stabilitet og styrke i kroppen og jeg kunne slet ikke være aktiv som jeg plejer. Jeg havde endda svært ved overhovedet at aktivere mine mavemuskler / mit core, pga af de store hormonelle forandringer i kroppen.

 
Min bugvæg blev udsat for stor belastning i første trimester, grundet alt dette, og det viste sig at den tidligere lukkede diastase, i uge 13, havde åbnet sig igen.

 
Led og ledbånd bliver meget tidligt i graviditeten blødere, pga af hormonel påvirkning, bla fra hormonet relaxin. Relaxinen blødgører også bindevævet i maven, så mavemusklerne lettere deler sig. Jeg er i forvejen meget hypermobil (hvilket betyder at leddene i kroppen kan bøjes/strækkes mere end normalt) og mærkede derfor hurtigt at mine led blev endnu løsere og ustabile.

 

Træning for gravide

 

 

 
 
 

I uge 13 havde diastasen åbnet sig igen, efter at have været helt genoptrænet fra første graviditet, og målte:

 
Over navle: 5
Ved navle: 6
Under navle: 5.

 

 
 
 
 
 
 

Heldigvis vendte min energi tilbage efter første trimester, jeg er nu i uge 16, og jeg begyndte at kunne bruge Diastasis Rehab Splint og følge programmet for gravide.

 
I første trimester havde jeg det slet ikke godt nok til at gøre brug af Diastasis Rehab Splint – og vi anbefaler normalt også at den først tages i brug fra 2. trimester.

 
Nu bærer jeg splinten størstedelen af dagtimerne, fordi den aflaster min ryg og mave, og hjælper med at huske mig på den gode holdning i løbet af dagen, så mine mavemuskler ikke deler sig yderligere.

 
Når vi træner gravide klienter er det meget forskelligt hvor mange timer om dagen de hver især kan bruge splinten – men alt er altid bedre end ingenting!

 

 

Forebyg delte mavemuskler som gravid

 

 
 
 
 

I uge 16, efter 3 uger med fornyet energi og mulighed for at følge træningsforløbet til gravide, har diastsen mindsket sig (på trods af den voksende mave), og måler nu:

 
 
Over navle: 4
Ved navle: 5
Under navle: 4

 

 
 
 
 

En stor forskel fra min første graviditet, er at der jo nu er en lille tumling på 2,5 år (og 16 kg) som vil løftes, forkæles og leges med; her har den gode ergonomi / holdning, og en aktiv kerne, en stor betydning for ikke at udsætte min bugvæg for forkert belastning, og gøre delingen i maven værre.

 
Meget mere om det senere 🙂 Er du gravid og ønsker at høre mere om vores træning for gravide er du altid velkommen til at tage kontakt ved at besvare denne email.

 

De kærligste hilsner,

Katarina


 

 

Diastasis Rehab Splint Gravid

 
 
 
 
 

Tip fra Kat til Diastasis Rehab Splint
 
 
 

Jeg har altid mit mavebånd af silke som det inderste lag under splinten, da jeg ellers hurtigt bliver meget varm og får hudirritationer.
 
Jeg cykler meget og her er silken super dejlig tættest på huden, og helt uvurderlig, da den holder min hud tør og uden irritationer – trods de svedige ture!
 
(på billedet er jeg iført Splint over mavebånd af silke)

 

    • company-logo
    • company-logo
    • company-log
    • company-log
    • company-log
  • Gratis

    Rectus diastase / delte mavemuskler:

    Få vores 3 bedste råd til hverdagen

    Begge stadier af mavens anatomi Ja tak - send dem med det samme!
    Nej tak - ingen gratis råd til mig